tirsdag 23. april 2013

5 beste

Igjen, bedre sent enn aldri.

En av oppgavene våre var å legge ut bilde av våre 5 beste bilder fra bloggen, med begrunnelse.



Det første bildet jeg valgte, valgte jeg fordi Miriam er så skjønn. Vel, ikke bare det. Jeg liker komposisjonen i bildet, fordi det lett blir kjedelig hvis motivet står helt sentralt plassert i bildet. Jeg liker også fargene, på grunn av kontrasten mellom den røde hetten og de noen lunde grønne trærne i bakgrunnen. Du har også kontrasten mellom det røde båndet på kurven, og bladene på ananasen. Jeg liker også den vannrette linjen man ser litt av i bakgrunnen, da den bryter med trærne og Miriam, som er loddrett. Det siste jeg liker med bildet er at hun ser ganske ung ut der, og jeg personlig ser for meg Rødhette som en ganske ung, dum og naiv jente.



Bilde nummer 2 er av Bjarne. Dette har en litt personlig grunn, enkelt og greit at jeg savner pelsdotten, og dette er det fineste bildet jeg har av ham. Jeg liker også at det er et såpass rolig bilde, med ganske myke kanter. Radioen har avrundede hjørner, som gjør at det har et mykt uttrykk, til tross for de rette linjene. Du har også hamsteren, som stort sett består av pels, så det er ganske lett å se at han også er et mykt motiv. Jeg liker også at Bjarne er plassert ganske i det gyldne snitt. Jeg vet at det er en ledning i bildet, som forstyrrer litt, og den irriterer meg. Uansett om ledningen er der eller ikke, så var dette hvordan bildet ble levert, så da skal det forbli slik.



Neste bilde er av den gamle katten min, Theo. Dette bildet ble tatt fra oppgaven med svart/hvit og farge. Her liker jeg veldig godt hvor sentralt han er plassert. Jeg sa tidligere at det lett kan bli kjedelig hvis motivet er midt i bildet, men her mener jeg at det ble gjort ganske bra. Når man har de intense øynene og tungen som stikker ut, så blir det ikke så lett kjedelig. I dette bildet ble jeg veldig fornøyd med hvor fremhevet øynene hans blir, de har den fargen naturlig, men vanligvis er de ikke like klare, på grunn av den lysorange pelsen hans. En annen ting som ble veldig bra er det at både øynene og tungen er blikkfangene i bildet, og de danner en trekant, som gir oss rette linjer å gå etter.



Om min kjærlighet til dette bildet kommer av koffeinmangel eller om det er noe annet, aner jeg ikke. Joda, selvfølgelig gjør jeg det. Her har du igjen dette med linjer, komposisjon og farger. Det er mange rette linjer i bildet, kaffestrålen og linjene i bakgrunnen, men du har også runde kanter i koppen. Du har komposisjon, hvor du ser at kaffestrålen er plassert litt til høyre i bildet, og litt skjevt. Det at bildet ikke er helt beint er en ting jeg liker, med tanke på at det da ikke blir et statisk bilde. Det er ganske mange ting som tilsier at det skulle stått i ro, men du har skjevheten og den lille kaffedråpen som spretter opp igjen. Dette passer bra, da de fleste assosierer kaffe med energi, og da passer det ikke med noe stillestående. Helt til sist har du også kontrastene i bildet, med hvit, svart, grå og brun. Den hvite koppen skaper en stor kontrast til alt det mørke.



Det siste bildet jeg vil vise er dette. Her liker jeg veldig godt bevegelsen, og hvor bra jeg har fått til å stoppe den. Jeg liker også at du vet at det vil skje noe, ved at alt vannet som er i luften vil havne utenfor, men samtidig vet du ikke hva omfanget av det blir. Du har også og diagonal linje i vannet i luften, som jeg selvfølgelig ikke kunne kontrollere selv, men som jeg ble veldig fornøyd med. En annen ting er kontrastene i bildet. En ting er fargekontrastene, mellom det knallrøde jordbæret, og de eller lyse fargene. I tillegg er bildet ganske rolig nederst, og linjene på lasset er beine og statiske. Men så har du dette bæret som detter oppi, og spruten vann ut over alt, som ødelegger dette rolige inntrykket, og skaper en kontrast mellom det faste glasset og vannet som beveger seg veldig lett.

Det var da de fem bildene jeg ble mest fornøyd med. Jeg har ett til jeg egentlig ville ha med, men da ville det blitt 6 bilder, og det går jo ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar