fredag 3. mai 2013

Dyptrykk-Koldnål

Vi hadde nettopp en trykkoppgave, hvor vi skulle jobbe med koldnålstrykk. denne prosessen foregår helt motsatt av for eksempel linotrykk, hvor vi må ta bort alt som skal være hvit. Når vi jobber med koldnål, skal vi ta bort det som skal bli svart.

Bildet jeg valgte å trykke var dette bildet, som viser inngangspartiet til Latinskolen i Bergen.

Jeg har igjen glemt å ta bilder av prosessen. Jeg foretrekker å jobbe effektivt, hvis jeg først begynner på noe. Kan heller forklare. Til å begynne med printet jeg ut bildet i A5-format. Deretter la jeg dette under en pleksiplate, hvor jeg brukte koldnålen til å streke opp linjene jeg trengte, og til å skravere de stedene det skulle være skygge. Skyggen av treet man kan se på bildet ble ignorert. 

Når platen var ferdig linjet og skravert, la jeg papir i vann, og gjorde det rimelig vått. Så ble dette lagt til tørk inni en avis, mens jeg la trykksverte over platen, og tok bort restene etterpå. Til slutt ble fuktig papir og plate sveivet gjennom valsen, så det ble et trykk av det. 

Jeg lagde 3 trykk, og det første så omtrent slik ut: 
(illustrasjonsbilde, laget i paint)

Her gjorde jeg helt feil, jeg hadde for mye sverte på platen, og jeg var ikke klar over at papiret skulle vætes. 

Det ble litt bedre når jeg forsto hvordan det skulle gjøres, og dette ble resultat nummer to:


Det var noen feil på bildet, bla. for mye trykksverte og noen linjer som kunne vært gjort bedre. 

Jeg tok med meg platen, og fikset på den, og det endelige resultatet ble da dette:
(crappy kvalitet på bildet. Who cares?)

Selv ble jeg ganske fornøyd, selv om bildet sto litt på skakke. Det var egentlig en veldig gøy oppgave, selv om det var vanskelig å få bort nok av trykksverten. Skulle jeg valgt en trykkoppgave å gjøre på nytt, så hadde det nok blitt denne. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar