torsdag 23. mai 2013

CDcover

Vi fikk en oppgave hvor vi skulle lage to cdcover i photoshop. Det skulle være ett som inneholdt en person, et instrument eller en del av et instrument og skrift. Det andre kunne vi lage slik vi ville. Jeg valgte å lage cover for to artister jeg liker veldig godt, Kaizers Orchestra og Jack Douglass.


 
Kaizerscoveret er det som følger kravene i oppgaven. Bildet av Janove Ottesen har jeg tatt selv, på konsert i Stavanger. Teksten står nederst i form av bandnavnet og navnet på albumet. Jeg har tre elementer som fungerer som instrument. Mikrofonen og megafonen fremhever stemmen og går derfor ganske vagt under kategorien "instrument". Vi kan også se cymbalen som hører til trommene i bakgrunnen, så da er et element fra et instrument med.  

Albumet skal være et album med live-opptak, fordi Kaizers regnes som Norges beste liveband. Jeg har valgt å bruke effekten "posterise", fordi dette fremhever det merkelige og spesielle som er kjennetegnet på Kaizers. Jeg valgte også å ta det i svart/hvit, med et hint av bruntone, av den enkle grunn at jeg synes det er fint. Jeg elsker Kaizers, så dette er nok det bildet jeg er mest fornøyd med av alle bildene jeg har tatt og photoshoppet hele skoleåret.  


Det andre coveret jeg lagde var for favorittyoutuberen min, Jack Douglass, eller Jacksfilms, som kanalen heter. En youtuber er da en person som eier en youtubekanal, og legger ut forskjellige videoer den personen lager. Jack Douglass lager blant annet mange musikkvideoer, med sanger han skriver selv og det er disse sangene albumet er basert på. 

Bildet er tatt fra Jack Douglass' instagramkonto (http://instagram.com/realjacksfilms) og jeg har selvfølgelig sagt ifra om at jeg lånte det. I tillegg har jeg brukt logoen hans, som jeg fant via google (http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20120901022202/logopedia/images/8/86/Jacksfilms_logo.jpg)      Jeg valgte å bruke et varmende filter og et filter som het 60-talls, fordi jeg synes det passer med utseende hans på bildet. 


En vesentlig del av oppgaven var å få coveret til å passe med musikken, det var ganske lett på Kaizers, fordi de har en ganske spesiell musikkstil. Da var det bare å lage noe spesielt, men det måtte være litt hardt og diffust, noe jeg synes jeg klarte bra. Til Jack Douglass' album var det litt verre, fordi han lager så mye ulik musikk. Jeg satset derfor på å finne et bilde som var typisk for ham, og velge farger og skriftype utifra dette bildet. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med resultatet, og dette er definitivt den oppgaven jeg har likt best, fordi jeg fikk jobbe fritt og jeg fikk lage noe utav noe jeg virkelig liker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar